Compensatie klinkt goed, maar is dat het ook altijd? | Belicons

Compensatie klinkt goed, maar is dat het ook altijd?

Geplaatst op: 
woensdag 6 september 2017

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Compensatie klinkt goed, maar is dat het ook altijd?

De vakantietijd is weer voorbij en dat is standaard de tijd dat we veel klachten horen van mensen die in vertraagde of geannuleerde vliegtuigen zaten. Vertraging is een grote ergernis van mensen als ze lekker op vakantie willen, of net terug komen.

Maar binnen de Europese Unie is daar met een mooie regeling iets op gevonden: een compensatieregeling waarbij EU burgers geld terug kunnen krijgen wanneer hun vlucht vertraagd of geannuleerd is.

Dit klinkt heel mooi, maar luchtvaartmaatschappijen beweren vaak dat de problemen zijn veroorzaakt door overmacht en dan hoeven ze geen compensatie te betalen. Het kost mensen vaak veel moeite om hun recht te halen en dat levert veel frustratie op.

Maar eigenlijk lijkt me dit niet het grootste probleem. Ik heb verschillende afleveringen van ‘Air Crash Investigation’ en ‘Mayday’ gezien. Dit zijn programma’s waarbij de oorzaak van vliegrampen onderzocht wordt. Heel indrukwekkend hoe ze vaak uit een grote hoop kleine stukjes vliegtuig de oorzaak nog kunnen achterhalen.

Wat me bij dit programma opvalt, is dat ‘slecht onderhoud’ regelmatig de oorzaak van het ongeluk blijkt te zijn. De maatschappijen willen geld uitsparen door onderhoud sneller te doen of uit te stellen. Wat als ze veel reizigers compensatie moeten betalen? Is de kans dan niet groot dat er de komende tijd nog meer vliegtuigen zullen neerstorten door slecht onderhoud? En dat roept de vraag op: moeten we die compensatie wel willen?

Peiling: De EU compensatieregeling voor vluchten leidt tot gevaarlijke prikkels

Peiling: De EU compensatieregeling voor vluchten leidt tot gevaarlijke prikkels

Poll: The EU compensation of flights leads to dangerous situations

Poll: The EU compensation of flights leads to dangerous situations

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/compensation-flight

Body 2: 

Natuurlijk horen luchtvaartmaatschappijen te doen wat ze beloven. Het klinkt dan ook logisch dat wanneer ze dat niet doen en als ze dat dan ook valt aan te rekenen, dat zij daar een vergoeding voor betalen. Maar toch is dit niet het hele verhaal.

De kosten moeten wel gedekt worden

Er is een enorme concurrentie onder de luchtvaartmaatschappijen waardoor ze de kosten soms onrealistisch laag proberen te krijgen. Je kunt al voor een paar tientjes vliegen. Dat dekt de kosten niet, maar dat weten ze weer uit andere potjes te compenseren of ze hebben verlies aan het einde van het jaar. Maar als ze daarbij ook nog eens gedwongen worden om compensatie uit te betalen voor vluchten die te laat aangekomen zijn, dan is het de vraag waar ze dat geld vandaan gaan halen.

De medewerkers van de maatschappijen zullen dit in ieder geval niet uit hun eigen zak gaan betalen, dus het moet komen uit wat de klanten betalen. Maar omdat de kosten zo laag gehouden worden, kan het zijn dat ze moeten bezuinigen. Een manier om te bezuinigen is om zo nu en dan een onderhoudsbeurt over te slaan of deze iets sneller uit te voeren.

Prijs is belangrijker dan kwaliteit

Het klinkt misschien gek dat ze op onderhoud zouden kunnen gaan bezuinigen, maar de luchtvaartsector is meer op prijs dan op kwaliteit gericht. Je ziet maatschappijen dan ook wel stunten met prijzen, maar nooit met: ‘Je betaalt bij ons ook wat meer, maar daar krijg je ook wat voor. Wij leveren de beste kwaliteit van iedereen!’ Daar zullen maar heel weinig mensen op af komen. De consument denkt vooral aan goedkoop en de luchtvaartmaatschappij moet het maar voor die prijs doen. Die prijs wordt bepaald door de markt. Als concurrenten het goedkoper doen, dan moeten andere maatschappijen daarin mee.

En in die situatie kan ik me goed voorstellen dat luchtvaartmaatschappijen toch eens een onderhoudsbeurt zullen uitstellen of overslaan wanneer zij de kosten niet meer kunnen dekken. En dat kan tot vele doden leiden. Er zijn al veel te veel mensen overleden door vliegtuigen die neerstortten door slecht onderhoud.

Gelukkig is vliegen nog steeds veiliger dan met de auto rijden. Maar dan is het wel belangrijk om te bedenken dat die compensatieregeling pas sinds 2014 bestaat en we net een economische crisis achter de rug hebben, wat vliegmaatschappijen ook veel geld gekost heeft. Misschien gaat het nu nog goed, maar er is natuurlijk een kans dat er de komende jaren meer vliegtuigen gaan neerstorten door slecht onderhoud. En dan is het belangrijk om nu alvast in te grijpen en bijvoorbeeld nog eens goed na te denken over die compensatieregeling.

Hoe stimuleren we luchtvaartmaatschappijen dan om hun best te doen?

Tegelijkertijd is het soms wel zo dat maatschappijen een vliegtuig overboeken omdat ze er vanuit gaan dat niet iedereen meegaat. Als dan toch iedereen meegaat, dan kan niet iedereen mee. Dat is een probleem wat zij moeten oplossen, zeker als dat voor mensen tot problemen leidt. Ik zit daarom te denken of er niet een andere manier te bedenken is om maatschappijen te stimuleren om zoveel mogelijk op tijd te vliegen zonder dat dit ten koste gaat van het onderhoud.

Ik zie twee oplossingen:

  1. Cijfers over vertragingen naar buiten brengen

    Als mensen weten welke maatschappij veel vertraging heeft en vaak te veel mensen plant op één vlucht, dan zullen ze liever voor een andere maatschappij kiezen. Misschien hebben ze er zelfs wel extra geld voor over als het verschil zo duidelijk is. Zo zouden er meteen ook meer redelijke prijzen betaalt kunnen gaan worden. Een lijst met zulke statistieken erop zou luchtvaartmaatschappijen toch moeten stimuleren om ook goed te willen scoren en dus om beter te plannen.

  2. Onderhoud standaard uitbesteden

    Als de monteurs in dienst van de luchtvaartmaatschappij zijn dan kunnen ze gedwongen worden om sneller te werken en dus technische problemen over het hoofd te zien. Maar als de monteurs onafhankelijk zijn, dan zijn luchtvaartmaatschappijen gedwongen om genoeg tijd en geld uit te geven aan onderhoud. Als de ticketprijs daardoor omhoog gaat, gaat dat over de hele linie omhoog, dus dan heeft de consument geen keuze.

  3. ...

    Misschien zie jij nog meer oplossingen?

Het is dus goed om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren om beter te plannen en daardoor vaker op tijd te vliegen. Tegelijkertijd moeten ervoor waken dat vliegen hierdoor niet onveiliger wordt. Eén van de dingen die we daarom goed in de gaten moeten houden is welk effect deze compensatieregel heeft.

Hoe denk jij hierover? Zie jij nog andere manieren om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren om meer op tijd te vliegen? Op denk je niet dat de compensatieregeling tot veel problemen zal leiden? Laat weten wat je denkt, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

‘Duurzame economie’ is helaas een heel vreemd woord

De term ‘duurzame economie’ horen we de laatste jaren steeds vaker. Maar eigenlijk is dat een heel vreemd woord. Want de economie wordt draaiende gehouden doordat we steeds weer nieuwe spullen kopen, maar duurzaamheid betekent juist dat we lang met onze spullen doen. Er zal dus iets moeten veranderen als we naar een duurzame economie willen. Ik denk dat zowel de overheid als wij daar iets aan...» Watch this vlog

Andere blogs van dit thema: 

CO2 compensatie: klinkt helaas mooier dan het is

Afgelopen week hoorde ik iemand op de radio zeggen dat een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan nu echt verleden tijd is. Vliegen levert zoveel CO2 op dat we dat gewoon niet...» Read this blog

Hoe kan het zijn dat de berekingen van de overheid weer niet kloppen?

Wanneer de overheid fouten maakt dan is het soms moeilijk om niet te denken dat ze ons bewust hebben proberen te misleiden. Dat gebeurde ook deze week weer bij de berekeningen van de overlast van...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

We denken vaak egoïstisch. Maak er gebruik van!

Ik weet van mezelf dat ik nogal geërgerd kan zijn wanneer er iemand voor de trein springt en ik vervolgens vertraging heb, terwijl dat voor de betrokkenen natuurlijk veel erger is dan voor mij. Zulke egoïstische gevoelens herkennen we allemaal wel in verschillende situaties. Maar hier zit ook een positieve kant aan, namelijk dat we er gebruik van kunnen maken door het gedrag van mensen te...» Watch this vlog

Waarom is het vaak gemakkelijker om iets of iemand niet te vertrouwen?

Deze week hoorden we weer eens dat een aantal politici fouten hebben gemaakt die ze wel erg goed uitkwamen. In mijn blog heb ik bekeken of het mogelijk is dat ze deze fouten niet expres gemaakt hebben. En dat kan ook. Maar tijdens het schrijven van die blog voel ik dat het soms gemakkelijker is om mensen te wantrouwen dan te vertrouwen. In deze vlog gaat het erover dat dit wel begrijpelijk,...» Watch this vlog