Wat me in dit alles het meest opvalt, is dat het probleem vooral verplaatst wordt. De speed pedelec is te snel voor het fietspad en dus moeten deze fietsers de rijbaan op. Maar daar ontstaat dus een nieuw probleem, want ze zijn te langzaam in vergelijking met veel auto’s die zich niet aan de maximum snelheid houden.
Maximum snelheid fietspaden
Het probleem is dus vooral dat automobilisten zich binnen de bebouwde kom niet aan de maximum snelheid houden. Want als ze dat wel zouden doen, dan zouhet verschil tussen een speed pedelec en een auto veel kleiner zijn dan tussen een speed pedelec en een kind op een fiets op het fietspad.
Dus als protes willen gebruikers van de speed pedelec zich niet aan de wet houden en toch op het fietspad blijven. Maar het probleem is juist onstaan omdat anderen zich ook niet aan de wet houden. Niet alleen omdat ze zich niet aan de maximum snelheid houden, maar ook omdat ze kennelijk niet op de hoogte van de nieuwste verkeersregels zijn. Als iedereen zich nu gewoon aan de wet zou houden en iedereen zou ook op de hoogte zijn van alle verkeersregels, dan zou het gevaar voor deze snelle fietsers op de rijbaan dus veel kleiner zijn.
Maar niet alleen snelheid is het probleem. Fietsers voelen zich op de rijbaan ook niet veilig omdat ze veel minder bescherming hebben dan een motor of brommer. Daarbij kunnen ze minder snel wegrijden als er gevaar dreigt.
Dat roept de vraag op waarom we eigenlijk kijken naar hoe hard voertuigen kunnen om te bepalen waar ze mogen rijden in plaats van hoe hard ze echt gaan. De ANWB pleit dan ook voor een maximum snelheid van 25 km/h op fietspaden.
Dat klinkt als een heel goed alternatief. Het zou meteen een antwoord zijn op de vraag waarom racefietsers wel op het fietspad mogen blijven. Als gewone fietser maakt het mij niet uit of er ineens een speed pedelec razend snel de hoek omkomt of een gewone racefiets. In beide gevallen is het gevaarlijk. Als iedereen zich op het fietspad aan maximaal 25 km/h zou moeten houden, dan is dat voor iedereen veiliger.
Meer verkeerspolitie!
Maar dan komen we toch weer terug bij het eerste probleem, namelijk dat mensen zich niet aan de wet houden. Als er een maximum snelheid van 25 km/h op het fietspad is, dan werkt het alleen als mensen zich eraan houden. En die kans schat ik niet zo groot in.
Veel mensen houden zich helaas niet zomaar aan de verkeersregels. Vaak omdat ze vinden dat ze het zelf beter denken te weten: bijvoorbeeld automobilisten op een rustige weg die vinden dat ze op dat moment wel wat sneller kunnen, automobilisten die denken dat hun reactievermogen heel goed is, fietsers die vinden dat ze zelf wel kunnen bepalen wanneer ze kunnen oversteken en daar geen stoplicht voor nodig hebben, mensen op een opgevoerde scooter die denken dat even hard racen niet erg is, etc.
Allemaal verschillende redenen, maar het resultaat is hetzelfde, ze houden zich niet aan de verkeersregels. Juist omdat speed pedelec gebruikers dit weten, voelen ze zich niet veilig op de rijbaan. Ik denk dat daarom de enige oplossing is dat er veel meer verkeerspolitie komt die niet alleen automobilisten beboet, maar ook fietsers.
Hoe groter de kans is dat mensen gepakt worden als ze de wet overtreden, hoe groter de kans is dat ze zich aan de verkeersregels gaan houden. Als 25 km/h de maximumsnelheid op fietspaden wordt en er rijdt veel verkeerspolitie rond om fietsers hierop te controleren, dan is de kans groot dat het snel een stuk rustiger op het fietspad wordt. Fietsers die harder willen, zullen dan opzoek moeten naar andere stukken weg waar het wel veilig is om harder te rijden.
Ik begrijp de angst van speed pedelec fietsers wel, maar tegelijkertijd is het ook niet handig als iedereen zijn of haar eigen regels heeft. Sommige van deze fietsers hebben al protest bij de overheid aangetekend en die moet nu in actie komen. De overheid heeft in de afgelopen jaren veel op de verkeerspolitie bezuinigd en dus moeten ze daar nu juist weer flink in gaan investeren. Speed pedelec fietsers moeten daarom blijven aankloppen bij de overheid voor betere regels en meer verkeerspolitie.
Wat vind jij? Moet er een maximum snelheid komen op fietspaden? Of zie jij heel andere oplossingen voor dit probleem? Laat je mening weten, hieronder, of op het forum!
Wat zijn jouw ideeën?