Is er meer regulering op het fietspad nodig? | Belicons

Is er meer regulering op het fietspad nodig?

Geplaatst op: 
dinsdag 4 juli 2017

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Is er meer regulering op het fietspad nodig?

Fotograaf: M.Minderhoud op nl.wikipedia

Sinds 1 juli 2017 worden speed pedelecs, fietsen die 45 km/h kunnen halen, als bromfietsen gezien. Veel mensen zijn hier boos over omdat ze hierdoor binnen de bebouwde kom de rijbaan op moeten en zich niet veilig voelen tussen alle auto’s.

Verschillende gebruikers van speed pedelecs hebben al besloten om zich niet aan de regels te gaan houden. Het is volgens hen gewoon te gevaarlijk en ze vinden dat ze voor zichzelf moeten opkomen. Aan de ene kant begrijp ik wel dat mensen zich veilig moeten kunnen voelen in het verkeer. Maar aan de andere kant, als we allemaal onze eigen regels maken, dan wordt het er ook niet veiliger op.

Laten we eens goed kijken naar de voor- en nadelen van de speed pedelec op de rijbaan. De volgende argumenten haal ik uit EenVandaag, het NRC en het RTL Nieuws.

Waarom horen speed pedelecs binnen de bebouwde kom op de rijbaan?

  • De speed pedelec kan 45 km/h halen, net zoals een bromfiets. Binnen de bebouwde kom mogen auto’s niet harder dan 50 km/h en dus ligt de snelheid van speed pedelecs en brommers binnen de bebouwde kom dichterbij die van auto’s dan die van veel verkeersdeelnemers op het fietspad.
  • Omdat brommers 45 km/h kunnen halen, mogen zij al sinds 14 maart 2016 niet meer op het fietspad binnen de bebouwde kom. Nu is er dus de speed pedelec die even snel kan als een bromfiets. Dan zou het natuurlijk vreemd zijn als deze snelle fiets nog wel op het fietspad zou mogen.

Waarom horen speed pedelecs binnen de bebouwde kom niet op de rijbaan?

  • Ze zijn wel een stuk langzamer dan vele auto’s op de rijbaan, omdat die zich vaak niet aan de snelheid houden.
  • Fietsers die met een speed pedelec op de rijbaan hebben gereden merken ook dat automobilisten nog niet op de hoogte zijn van de nieuwe regels met als gevolg dat ze boos worden, de fietsers van de weg afdrukken of van achteren gaan pushen. Dit leidt ook tot gevaarlijke situaties.
  • Deze fietsers zijn heel kwetsbaar op de fiets vergeleken met al die auto’s.
  • Michiel Werkman vraagt zich in het NRC af waarom racefietsers wel op het fietspad mogen terwijl zij ook met gemak dezelfde snelheid halen als mensen op een speed pedelec.
  • Voormalig landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee vindt het geen goed idee dat speed pedelecs de rijbaan op gaan. Volgens hem moeten we gaan kijken hoe we elkaar meer ruimte kunnen gunnen op het fietspad.
     

Peiling: We hebben een maximum snelheid voor fietspaden nodig

Peiling: We hebben een maximum snelheid voor fietspaden nodig

Lees de blog bij deze peiling https://www.belicons.nl/nl/blog/eigen-regels

Poll: We need a speed limit for bike lanes

Poll: We need a speed limit for bike lanes

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/own-rules

Body 2: 

Wat me in dit alles het meest opvalt, is dat het probleem vooral verplaatst wordt. De speed pedelec is te snel voor het fietspad en dus moeten deze fietsers de rijbaan op. Maar daar ontstaat dus een nieuw probleem, want ze zijn te langzaam in vergelijking met veel auto’s die zich niet aan de maximum snelheid houden.

Maximum snelheid fietspaden

Het probleem is dus vooral dat automobilisten zich binnen de bebouwde kom niet aan de maximum snelheid houden. Want als ze dat wel zouden doen, dan zouhet verschil tussen een speed pedelec en een auto veel kleiner zijn dan tussen een speed pedelec en een kind op een fiets op het fietspad.

Dus als protes willen gebruikers van de speed pedelec zich niet aan de wet houden en toch op het fietspad blijven. Maar het probleem is juist onstaan omdat anderen zich ook niet aan de wet houden. Niet alleen omdat ze zich niet aan de maximum snelheid houden, maar ook omdat ze kennelijk niet op de hoogte van de nieuwste verkeersregels zijn. Als iedereen zich nu gewoon aan de wet zou houden en iedereen zou ook op de hoogte zijn van alle verkeersregels, dan zou het gevaar voor deze snelle fietsers op de rijbaan dus veel kleiner zijn.

Maar niet alleen snelheid is het probleem. Fietsers voelen zich op de rijbaan ook niet veilig omdat ze veel minder bescherming hebben dan een motor of brommer. Daarbij kunnen ze minder snel wegrijden als er gevaar dreigt.

Dat roept de vraag op waarom we eigenlijk kijken naar hoe hard voertuigen kunnen om te bepalen waar ze mogen rijden in plaats van hoe hard ze echt gaan. De ANWB pleit dan ook voor een maximum snelheid van 25 km/h op fietspaden.

Dat klinkt als een heel goed alternatief. Het zou meteen een antwoord zijn op de vraag waarom racefietsers wel op het fietspad mogen blijven. Als gewone fietser maakt het mij niet uit of er ineens een speed pedelec razend snel de hoek omkomt of een gewone racefiets. In beide gevallen is het gevaarlijk. Als iedereen zich op het fietspad aan maximaal 25 km/h zou moeten houden, dan is dat voor iedereen veiliger.

Meer verkeerspolitie!

Maar dan komen we toch weer terug bij het eerste probleem, namelijk dat mensen zich niet aan de wet houden. Als er een maximum snelheid van 25 km/h op het fietspad is, dan werkt het alleen als mensen zich eraan houden. En die kans schat ik niet zo groot in.

Veel mensen houden zich helaas niet zomaar aan de verkeersregels. Vaak omdat ze vinden dat ze het zelf beter denken te weten: bijvoorbeeld automobilisten op een rustige weg die vinden dat ze op dat moment wel wat sneller kunnen, automobilisten die denken dat hun reactievermogen heel goed is, fietsers die vinden dat ze zelf wel kunnen bepalen wanneer ze kunnen oversteken en daar geen stoplicht voor nodig hebben, mensen op een opgevoerde scooter die denken dat even hard racen niet erg is, etc.

Allemaal verschillende redenen, maar het resultaat is hetzelfde, ze houden zich niet aan de verkeersregels. Juist omdat speed pedelec gebruikers dit weten, voelen ze zich niet veilig op de rijbaan. Ik denk dat daarom de enige oplossing is dat er veel meer verkeerspolitie komt die niet alleen automobilisten beboet, maar ook fietsers.

Hoe groter de kans is dat mensen gepakt worden als ze de wet overtreden, hoe groter de kans is dat ze zich aan de verkeersregels gaan houden. Als 25 km/h de maximumsnelheid op fietspaden wordt en er rijdt veel verkeerspolitie rond om fietsers hierop te controleren, dan is de kans groot dat het snel een stuk rustiger op het fietspad wordt. Fietsers die harder willen, zullen dan opzoek moeten naar andere stukken weg waar het wel veilig is om harder te rijden.

Ik begrijp de angst van speed pedelec fietsers wel, maar tegelijkertijd is het ook niet handig als iedereen zijn of haar eigen regels heeft. Sommige van deze fietsers hebben al protest bij de overheid aangetekend en die moet nu in actie komen. De overheid heeft in de afgelopen jaren veel op de verkeerspolitie bezuinigd en dus moeten ze daar nu juist weer flink in gaan investeren. Speed pedelec fietsers moeten daarom blijven aankloppen bij de overheid voor betere regels en meer verkeerspolitie.

Wat vind jij? Moet er een maximum snelheid komen op fietspaden? Of zie jij heel andere oplossingen voor dit probleem? Laat je mening weten, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

Positieve voorbeelden van burgerlijke ongehoorzaamheid

Burgerlijke ongehoorzaamheid is een term die ons nogal eens goed kan uitkomen. Als de wetten ons even niet bevallen, dan zijn we graag burgerlijk ongehoorzaam zodat we geen last hebben van deze regels. Daarom houd ik normaal gesproken niet van deze term. Maar de discussie rond de speed pedelec doet me hier toch wat anders over denken.» Watch this vlog

Andere blogs van dit thema: 

Moeten we staan voor het luchtalarmsysteem?

Oude systemen worden steeds meer vervangen door nieuwe technologieën. Dat lijkt heel goed, maar is dat het ook altijd? Vorige week laaide de discussie weer op over het luchtalarmsysteem. Dat lijkt...» Read this blog

Gaat de regering ons nu massaal afluisteren?

Tegenstanders van de 'sleepwet' zijn bang dat de veiligheidsdiensten door deze wet straks iedereen zomaar kunnen afluisteren. Gelukkig is dat niet het geval. Maar dat betekent niet dat we niet...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

We laten we ons te afhankelijk van technologie maken

Afgelopen jaren hoor je steeds meer mensen klagen dat we te afhankelijk van technologie worden. Maar volgens mij is te gemakkelijk, we worden op sommige gebieden wel erg afhankelijk van technologie, maar dat laten we ook gebeuren. Wat denk jij? Laat het hieronder weten!» Watch this vlog

‘Laten we eens een goede dialoog voeren over onze veiligheidsdiensten’

Er lijkt een referendum aan te komen om te kijken wat wij als Nederlanders van de vernieuwde wet op de veiligheidsdiensten vinden. Het is belangrijk dat we samen over deze wet gaan praten, maar niet via een referendum. Bij een referendum krijgen we alleen maar doemscenario’s te horen waardoor mensen straks een onmogelijke keuze moeten gaan maken. Daar hebben we niets aan.» Watch this vlog