Waarom zo'n ophef over genderneutrale kinderkledingafdelingen? | Belicons

Waarom zo'n ophef over genderneutrale kinderkledingafdelingen?

Geplaatst op: 
donderdag 21 september 2017

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Waarom zo'n ophef over genderneutrale kinderkledingafdelingen?

Begin deze maand besloot de Britse warenhuisketen John Lewis om hun kinderkleding voortaan genderneutraal te verkopen door de labels ‘meisje’ en ‘jongen’ te verwijderen. HEMA heeft gisteren bekend gemaakt dat zij dit ook gaan doen.

Zowel in Groot-Brittannië als in Nederland zijn de reacties hierop erg verschillend. Maar wat ik tot nu toe gezien heb, is wel grotendeels negatief.

Een tijdje geleden besloot de NS besloot om hun reizigers voortaan genderneutraal aan te spreken en ook daar waren veel mensen boos over. Maar, hoewel we het in beide gevallen over genderneutraliteit hebben, heb ik het idee dat wat de NS besloten heeft en wat deze winkelketens besloten hebben niet vergelijkbaar is.

Wat is nu precies het plan van deze bedrijven?

Opvallend is dat de HEMA en John Lewis vrij eenduidig zijn in hun redenen om de meisjes- en jongens kinderkledingafdelingen samen te voegen en de bestaande labels van de kleding te verwijderen. Ze willen er vooral voor alle kinderen zijn, niet alleen voor de lieve meisjes en stoere jongens, maar ook voor stoere meisjes en lieve jongens. Door niet alle kinderkleding te labellen met ‘meisje’ of ‘jongen’ en ze niet apart op te hangen kunnen ouders en kinderen zelf bepalen welk kledingstuk ze leuk vinden.

Beide winkelketens gaan dit niet doen door bepaalde kleding uit hun winkels halen, maar ze gaan wel kinderkleding verkopen die we nu niet zo vaak in winkels zien, zoals jurken met een dinosaurus erop. Het aanbod wordt dus niet kleiner, maar juist groter. Bij John Lewis lijkt het hierbij om alle kinderkleding te gaan, uitgezonderd schooluniformen. Bij de HEMA voorlopig om een deel van de kleding en gaan ze dit daarna verder uitbreiden.
 

Peiling: Een genderneutrale kinderkledingafdeling maakt het voor kinderen gemakkelijker om een eigen smaak te ontwikkelen

Peiling: Een genderneutrale kinderkledingafdeling maakt het voor kinderen gemakkelijker om een eigen smaak te ontwikkelen

Poll: Gender-neutral kids’ clothes departments make it for children easier to develop their own taste

Poll: Gender-neutral kids’ clothes departments make it for children easier to develop their own taste

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/gender-neutral-kids-clothes

Body 2: 

Wat een misverstanden!

Wat me meteen opvalt als ik alle argumenten bekijk is dat er heel wat misverstanden in deze discussie zitten. Dit zou alleen interessant zijn voor mensen die zich genderneutraal voelen, dus waarom zouden wij ons hier allemaal voor moeten aanpassen? Maar het gaat er niet om dat iedereen er saai bij moet gaan lopen. Het gaat er juist om dat kinderen meer keuzes krijgen.

Aan de andere zeggen sommige mensen dat dit is wat transgenders ook willen. Maar transgenders hechten juist heel sterk aan een bepaald geslacht en zijn helemaal niet genderneutraal. Dus dit gaat niet over hen en hen zou je dus zeker niet horen zeggen dat ‘genders’ gewoon bedacht zijn en niet echt bestaan.

En dit zijn niet de enige misverstanden in deze discussie. Het is heel moeilijk om een discussie te voeren als er zoveel misverstanden zijn. Probeer daarom eens goed te kijken naar wat de bedrijven nu echt willen en op basis daarvan je mening te vormen. In mijn vlog van deze week, die ik zondag a.s. plaats, ga ik verder in op zulke misverstanden.

Kijk eens even goed naar kinderkleding

Het verschil tussen kinderkleding zit in de opdrukken. Want van sokken, broeken, T-shirts, truien, hemdjes, schoenen en petjes kun je zonder opdruk niet zeggen of het voor een meisje of jongen is. (Uitzonderd de onderboek waar een aanduiding nog wel handig voor kan zijn.) Dus door verschillende kinderkledingafdelingen te maken zeg je eigenlijk dat jongens van de ene opdrukken en meisjes van de andere opdrukken moeten houden. Maar de werkelijkheid is anders. Sommige meisjes houden van stoere kleding en sommige jongens houden van sprookjesachtige kleding.

Daarbij kun je je afvragen waarom we een meisje zouden laten rondlopen in een T-shirt waarop staat: ‘I’m too pretty to do maths’. (‘Ik ben te mooi om aan wiskunde te doen.’) Heeft het niet een heel ander effect op het meisje en op hoe anderen met haar omgaan als ze een ‘jongens T-shirt’ draagt waarop staat: ‘I’m a scientist’. (‘Ik ben een wetenschapper.’) Daarvoor moet ze nu naar een afdeling die zegt dat de kleding daar eigenlijk niet voor haar bedoeld is en dat ze vooral gewoon mooi moet zijn. Als het gaat om identiteitsontwikkeling lijkt me juist dit heel slecht voor ze.

Het is heel anders bij kleding voor volwassenen. Vrouwen hebben echt een ander lijf dan mannen. Dus wanneer die kledingafdelingen genderneutraal zouden worden, dan zou je echt opzoek moeten gaan naar wat je past en dat is erg onpraktisch. Daarbij hebben kleding voor volwassenen niet meer die sprookjesachtige of wetenschappelijke uitstraling, dus daarbij speelt het probleem van stereotypering niet meer zo sterk. Wil je als vrouw een vormloze joggingbroek? Dan is dat geen probleem.

Waarom dan geen grotere meisjes- en jongensafdelingen?

Ik las hier en daar ook nog de suggestie dat deze winkels gewoon hun jongens- en meisjescollectie zouden moeten uitbreiden. Dus stoerdere meisjeskleding en meer schattige jongenskleding. Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dan krijgen we ineens heel grote afdelingen. En aangezien veel kinderen ook dan nog gewoon de kleding zullen blijven kiezen die we ze nu toewijzen, lopen de winkels dan het risico veel meer kleding over te houden die ze niet kunnen verkopen. Dat zou een probleem zijn.

Dat is ook één van de redenen waarom we zulke uitgesproken kinderkleding hebben, dan weten de winkels zeker dat het verkocht gaat worden. Een fusie tussen de afdelingen en het weghalen van de labels geeft de winkels wel de mogelijkheid om kinderen meer keuzes geven zonder dat ze heel veel extra kleding moeten gaan inkopen. Dus misschien is dit zelfs wel de enige manier om van die stereotyperende opdrukken op kinderkleding af te komen.

Is dit dan geen hellend vlak?

Veel mensen zijn bang dat maatregelen rond genderneutraliteit een hellend vlak zijn. Eerst worden treinreizigers niet meer als ‘dames en heren’ aangesproken en nu dit. Volgt de kleding voor volwassenen straks ook? Worden we dan een grijze massa?

Om te testen of er sprake is van een hellend vlak lijkt me de vraag die Tweede kamerlid voor de VVD, Ockje Tellegen, stelt een goed handvat: ‘Welk probleem lossen we hier precies mee op?’ Bij het plan van de NS denk ik dat er geen probleem opgelost wordt. Oké een aantal mensen zullen het fijn vinden, maar nog veel meer mensen niet. Dus daarmee is het probleem niet opgelost, want ze wilden er met deze maatregel juist voor zorgen dat iedereen zich aangesproken zou voelen, maar mogelijk voelen met ‘beste reizigers’ juist minder mensen zich aangesproken.

In het geval van kinderkleding wordt er wel een probleem opgelost, namelijk van het stereotyperen door middel van kinderkleding. Meisjes moeten stoere kleding kunnen krijgen waarop staat dat ze slim zijn zonder naar de jongensafdeling te hoeven gaan. En jongens moeten gewoon sprookjesachtige kleding kunnen kopen waarop staat dat ze mooi zijn zonder naar de meisjesafdeling te hoeven gaan. En andersom natuurlijk. Het uitbreiden van beide afdelingen lijkt me niet haalbaar, dus dan is de enige andere oplossing een fusie van beide afdelingen en het weghalen van de labels.

Dus kijk goed naar wat er aan de hand is als de term ‘genderneutraal’ opduikt

Dus ik stel voor dat we elke keer wanneer de term ‘genderneutraliteit’ weer opduikt bij een bedrijf, we het niet meteen gaan toejuichen of afzeiken, maar dat we eerst een antwoord proberen te vinden op de vraag: ‘Welk probleem lossen we hier precies mee op?’

Is er echt geen antwoord op deze vraag te vinden, behalve dan dat een hele kleine groep mensen het misschien fijn vindt, dan moeten er nog eens goed naar kijken of we inderdaad op een hellend vlak beland zijn. Maar blijkt er toch een probleem mee opgelost te worden, dan is het mogelijk toch een goede stap van dat bedrijf.

En een laatste opmerking voor de mensen die twijfelen aan de intenties van de HEMA en John Lewis: blijf gewoon in de gaten houden wat ze doen. Geven ze de kinderen meer keuze en is er minder stereotypering in hun winkels? Prima. Maar gaan ze inderdaad meer naar uniseks kleding, ook voor volwassenen, en wordt de diversiteit juist kleiner, dan wordt het tijd om opnieuw aan de bel te trekken!

Kun jij je vinden in genderneutrale kinderkledingafdelingen? Of voel je je daar toch ongemakkelijk bij. Zo ja, waarom? Laat het weten, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

Weg met de misverstanden rond de genderneutrale kinderkledingafdelingen!

Deze maand is heel wat ophef rond de HEMA en John Lewis omdat beide winkelketens besloten hebben hun jongens en meisjes kinderkledingafdelingen samen te voegen en de labels 'meisjes' en 'jongens' eraf te halen. Ik erger me in deze discussie vooral aan alle argumenten die gebruikt worden die niets met dit onderwerp te maken hebben. In deze vlog weerleg ik daarom 6 van deze...» Watch this vlog

Andere blogs van dit thema: 

Hoe moeten we omgaan met het dilemma van economie versus gezondheid?

Er is een discussie of we nu echt alles moeten doen om onze gezondheid tegen Corona te beschermen, of dat we er juist voor moeten waken om de economie niet teveel te schaden. Ik denk dat deze...» Read this blog

Stappentellers: dè manier om meer te bewegen?

Om ons te stimuleren om meer te bewegen zijn stappentellers bedacht. 10.000 stappen per dag en je beweegt genoeg, is het idee. Ik heb zo’n ding eens uitgeprobeerd en merk dat het ook een heel...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

Technische oplossingen helpen niet om meer te bewegen

Veel mensen die meer willen bewegen maken vaak enthousiast gebruik van allerlei apparaten. Maar ik geloof daar niet zo in. Apparaten kunnen ons wel ondersteunen, maar niet motiveren.» Watch this vlog

Laten we er alles aan doen om mensen hun angst voor het ouder worden weg te nemen

Coöperatie Laatste Wil wilde een zelfdodingspoeder verspreiden waarmee mensen zelf uit het leven kunnen stappen wanneer zij dat willen. Dat mag niet, want het is hulp bij zelfdoding. Dat deze coöperatie dit geprobeerd heeft is niet waar ik me het meest druk om maak. Ik maak me vooral druk om hoe populair dit middel was en dus hoeveel angst er blijkbaar in de samenleving is dat zij niet de...» Watch this vlog