Helpt een wet tegen het vasthouden van een telefoon op de fiets? | Belicons

Helpt een wet tegen het vasthouden van een telefoon op de fiets?

Geplaatst op: 
vrijdag 14 december 2018

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Helpt een wet tegen het vasthouden van een telefoon op de fiets?

Fotograaf: Santeri Viinamäki

Een paar maanden geleden kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan dat het vanaf 1 juli 2019 verboden zou worden om de telefoon op de fiets in de hand te houden. Veel mensen hebben meteen een mening over deze maatregel. Maar wat we er ook van verwachten, uiteindelijk gaat het hierbij om het resultaat. Als deze maatregel het verkeer echt veiliger gaat maken, dan is het natuurlijk heel goed. Maar wanneer het een symboolwet zou worden, dan hebben we er natuurlijk niets aan. Hoe kunnen we van deze wet een succes maken? Laten we daarvoor de voor- en tegenargumenten eens bekijken.

Argumenten voor

  • Er zijn al veel ongelukken en bijna ongelukken met telefoons gebeurd.
  • Als een aantal mensen door de wet stoppen met telefoon gebruik op de fiets, dan is dat al winst.
  • Mensen kunnen elkaar erop gaan wijzen dat ze iets doen wat verboden is.
  • Pas als dit verboden wordt kunnen gegevens van de telefoon als bewijs in een strafzaak gebruikt worden.

Argumenten tegen`

  • Is niet te handhaven
  • Het is onduidelijk in hoeverre het gebruik van de mobiele telefoon echt de oorzaak van ongelukken is.
  • Maakt zo’n verbod het niet alleen maar stoer voor jongeren om dan juist de telefoon op de fiets te gaan gebruiken?
  • Dit verbod is betutteling, mensen kunnen hier zelf goede keuzes in maken.

Argumenten van de minister

  • Signaalfunctie: Tefeloongebruik is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De wet moet daarop aangepast worden.
  • Een verbod maakt de drempel om op de telefoon te kijken hoger.
  • Elk ongeluk door telefoongebruik is er één teveel.
  • Er is ook vraag naar dit verbod in de maatschappij.
  • Pas wanneer dit verbod bestaat kan de politie gemakkelijk een fietser beboeten voor telefoongebruik in het verkeer.
  • Volgens de politie en het OM zelf kunnen ze het handhaven.

Lees verder over wat de minister schrijft en op NU.nl.

Peiling: Wetten met een signaalfunctie kunnen ook nuttig zijn

Peiling: Wetten met een signaalfunctie kunnen ook nuttig zijn

Poll: Symbolic laws have value too

Poll: Symbolic laws have value too

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/handfree-biking

Body 2: 

Onze wetten rond het verkeer zijn toch iets aparts

Ik denk dat we in deze discussie wat beter naar onszelf moeten kijken. Het is toch eigenlijk vreemd dat het voor vrijwel iedereen duidelijk is dat hier een probleem is. Dat veel mensen die een telefoon gebruiken tijdens het fietsen beseffen dat ze op die manier een gevaar voor zichzelf en voor anderen zijn. Maar toch blijven we het doen en denken zelfs dat het signaal van een verbod geen zin zal gaan hebben.

Dit is niet alleen het geval bij het gebruik van een mobiele telefoon, maar ook als we denken aan het aandoen van licht op de fiets, als automobilist het houden aan snelheden op de weg, etc. Op de één of andere manier denken we in het verkeer dat we de regels wel kunnen overtreden zonder dat dit tot problemen leidt. ‘Het kan wel even’, denken we dan.

Bij verboden buiten het verkeer om hebben we veel minder moeite om ons daaraan te houden. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op het gebruik van de Stint. Veel kinderdagverblijven balen daar enorm van, maar ze houden zich er wel aan. Denk ook aan iets simpels als dat je niet mag stelen. Er zijn dieven, maar de meeste mensen betalen gewoon voor wat ze meenemen uit de winkel. Het kost geen moeite om ons aan die wet te houden.

Dit is dus een stuk beeldvorming. Als we iets stelen uit de winkel en worden betrapt, dan zal dat voor de meeste mensen als enorm gezichtsverlies aanvoelen. Maar als we te hard rijden en daar een boete voor krijgen, of straks een boete krijgen voor het gebruik van de telefoon op de fiets, dan ergeren we ons vooral aan het feit dat de politie ons daarmee lastigvalt en dat het geld kost. Maar ons ervoor schamen doen we niet.

Sterker nog, we vertellen wel aan anderen dat we een boete voor te snel rijden of voor rijden door rood hebben gekregen. Maar heb jij ooit een bekende tegen je horen zeggen: ‘Ik stal vorige week een fles wijn uit de slijterij en werd betrapt. Dat is pech hebben hè!’ Ten eerste is dit niet iets wat we zouden doen, en zo wel, dan is het niet iets wat we graag aan anderen vertellen (uitzonderingen daargelaten).

Wat kunnen we doen tegen deze beeldvorming?

Als we het aantal doden en gewonden in het verkeer zien, dan is het duidelijk dat er wel wat moet gebeuren. Dat de regering zo’n uitgebreid plan maakt om het verkeer in het algemeen veiliger te maken, is heel mooi. Maar als wij in het verkeer toch steeds blijven denken ‘dat het wel even kan’, dan blijft het toch moeilijk om echt iets te veranderen.

Tegelijkertijd lijkt me dit niet een onoverkomelijk probleem. Wijzelf zijn namelijk degenen die moeten bedenken dat we soms beter een paar berichtjes kunnen missen, dan het risico lopen op een ongeluk. Dat roept de vraag op wat er moet gebeuren om deze beeldvorming bij ons te veranderen. De regering wil voorlichtingscampagnes doen, maar uiteindelijk zijn wij het die moeten veranderen.

Door het feit dat wij het zijn die deze wet werkbaar moeten maken vervalt volgens mij wel het argument dat deze wet betutteling is. Betutteling zou juist betekenen dat we de wet niet nodig hebben om ongelukken te voorkomen. Dat is duidelijk niet het geval. Wij zijn juist het probleem! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meteen weet hoe we dit kunnen veranderen. Beeldvorming is één van de moeilijkste dingen om bij mensen te veranderen.

Veelzeggende experimenten

Ooit heb ik gezien dat het gelukt was om bepaalde automobilisten te overtuigen van het feit dat zij aan het bumperkleven waren, maar dat was niet gemakkelijk. Ze deden dit met een experiment, wat ik erg goed vond. Het ging als volgt: Er waren twee rijbanen. De bumperklevende bestuurders zaten op de ene en een andere auto op de andere rijbaan. De andere auto ging eerst rijden en de bumperklevende bestuurder moest op de andere rijbaan rijden op een afstand waarvan hij of zij dacht dat het veilig was. Deze bestuurders wisten dat de andere auto op een gegeven moment zou stoppen en dan moesten zij ook remmen, zo snel als ze konden.

Dat gebeurde en stuk voor stuk kwamen ze naast de andere auto terecht, wat betekent dat wanneer ze op dezelfde rijbaan hadden gezeten, dit op een botsing had uitgelopen. Dit terwijl de bestuurder al wist dat er iets zou gaan gebeuren. Wanneer dit echt in het verkeer zou gebeuren en een auto zou onverwachts remmen, dan had het dus alleen maar erger geweest. Deze bestuurders schrokken hiervan en ik denk dat zij voortaan wel blijven beseffen dat ze meer afstand van een auto voor hen moeten nemen.

Zou het doen van zulke experimenten de enige oplossing zijn om ons allemaal echt te laten beseffen dat we ons net zo zouden moeten schamen voor een boete voor te hard rijden of voor fietsen zonder licht, als wanneer we iets in een winkel gestolen zouden hebben? Als jij nog goede ideeën hebt om onze beeldvorming te veranderen, dan hoor ik ze graag! Laat het weten, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Andere blogs van dit thema: 

Kan Twitter hun imago en doelgroep veranderen?

Twitter kwam vandaag met de oproep voor voorstellen om hun invloed op het maatschappelijke debat te meten. Ze willen hun invloed positiever maken. Dat is natuurlijk een mooie oproep, maar ik vraag...» Read this blog

Hoe moeten politici omgaan met nepnieuws?

Een aantal Tweede Kamerleden maken zich de afgelopen weken erg druk over de mededeling van minister Ollongren dat Rusland ook in Nederland nepnieuws verspreid. Ik denk dat al die drukte geen zin...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

Waarom denken we toch altijd in het verkeer ‘dat het wel even kan’?

De meeste Nederlanders zijn voorstander van de wet waarin zal staan dat we onze telefoon niet meer op de fiets mogen vasthouden. Dat is mooi, maar deze wet gaat alleen werken wanneer we ons er ook aan willen houden en dat kan nog tegen gaan vallen. Denk mee: hoe gaan we onszelf motiveren om ons aan deze wet te houden?» Watch this vlog

Mag Twitter negatieve tweets weren?

Twitter wil een positievere invloed op de samenleving gaan krijgen. Dat betekent dus ook dat ze mensen moeten gaan weren die veel boze tweets plaatsen. Dat voelen deze mensen zelf ook al aan en nu al ben ik tweets tegengekomen van mensen die dit censuur noemen. Maar dit is geen beperking van de vrijheid van meningsuiting. Sterker nog, hoe meer je op je mening ingaat, hoe acceptabeler je tweet...» Watch this vlog