Hoe erg is het als vloggers producten aanprijzen die niet goed zijn? | Belicons

Hoe erg is het als vloggers producten aanprijzen die niet goed zijn?

Geplaatst op: 
woensdag 8 maart 2017

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Hoe erg is het als vloggers producten aanprijzen die niet goed zijn?

Fotograaf: Wikipedia, yours truly

Er worden allerlei middelen verkocht waarmee vrouwen hun vagina kunnen reinigen. In consumentenprogramma Kassa vroegen ze zich afgelopen zaterdag af of dit wel zo gezond is. Een arts zei in de uitzending dat dit niet het geval is. Maar ondertussen worden deze middelen wel door allerlei vloggers aangeraden en dat is volgens de makers van deze uitzending een belangrijke reden dat deze producten zoveel gebruikt worden.

De makers van Kassa wijzen dus een beschuldigende vinger naar de vloggers. Maar er valt wel het een en ander af te dingen aan deze uitzending. Dus laten we eens goed bekijken hoe het nu zit.

Wat zeggen de artsen in de uitzending?

Hanna Bos is arts en gespecialiseerd in infectieziekenbestrijding. Ze legt uit dat het spoelen aan de binnenkant van de vagina een slecht idee is. De vagina heeft een slijmvlies aan de binnenkant, als je dit uit balans brengt dan heb je juist kans op een schimmel, infecties, jeuk, irritaties of zelfs een SOA.

De pH van de vagina hoort iets zurig te zijn (pH 4-4.5) en herstelt zichzelf na ongesteldheid of seks. Daarom is Bos tegen reinigingsmiddelen voor de binnenkant van de vagina. Maar ook met de reinigingsmiddelen voor de buitenkant is ze niet blij. Ze zegt dat het niet is aangetoond dat ze nuttig zijn, maar er is wel een kans dat het schade toebrengt omdat de middelen ook naar binnen kunnen gaan.

Het Nederlandse Huisartsen Genootschap is ook kritisch. Zij vinden ook dat het genoeg is om de vagina met water te wassen. De douches vinden zij ook echt slecht, maar vaginale zepen raden ze ook af. De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie onderschrijft dit standpunt.

Wat zeggen de producenten van deze middelen?

De verkopers van deze middelen wilden niet naar de studio komen, maar ze gaven wel schriftelijke reacties. De verkopers van producten voor uitwendig gebruik zeggen zelf ook dat inwendige reiniging van de vagina geen goed idee is. Alleen Kruidvat, Ethos en Multi-Gyn verkopen ook middelen voor de binnenkant en zij staan ervoor dat hun product getest zijn, voldoen aan de Europese normen en gewoon een extraatje zijn voor vrouwen die dat fijn vinden.

Alleen Lactacyd beweert dat hun product, wat alleen voor uitwendig gebruik is, wel nodig is omdat water alleen niet genoeg zou reinigen. Ze vergelijken het met douchegel voor de huid.

Wat al deze verkopers ook benoemen, is dat hun product geen zeep is. De pH van gewone zeep is hoger, ongeveer 7, maar deze reinigingsmiddelen hebben juist een lagere pH, zodat het bij de omgeving van de vagina past. Daarom is het volgens hen beter dan gewone zeep.

Peiling: Er moeten regels komen voor wat vloggers mogen aanprijzen

Peiling: Er moeten regels komen voor wat vloggers mogen aanprijzen

Lees de blog bij deze peiling https://www.belicons.nl/nl/blog/hygiene

Poll: We need rules about what vloggers can recommend

Poll: We need rules about what vloggers can recommend

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/hygene

Body 2: 

Helaas legt Kassa de uitleg van de verkopers over de pH waarde van de middelen voor uitwending gebruik niet voor aan de arts in de uitzending. Ik ben benieuwd of ze deze middelen dan beter zou vinden. Maar omdat we dat niet weten, focus ik nu even op de middelen voor de inwendige reiniging.

Het is namelijk door de uitleg van de arts en door de reacties van de producenten wel duidelijk dat inwendige reiniging van de vagina geen goed idee is.

Toch worden deze middelen veelvuldig aangeprezen in vlogs. In deze uitzending van Kassa hebben ze het er verschillende keren over hoe erg het is dat deze vloggers dit doen. Maar ook al zijn zij degenen die deze informatie verspreiden, vind ik niet dat je hen daarvoor de schuld kunt geven. Zij zijn ook in deze tijd geboren waarin we denken dat we nooit schoon genoeg zijn en waarin vloggen heel populair is.

Van geen hygiëne naar teveel hygiëne

Gezonde en ongezonde bacteriën

Ruim een eeuw geleden wisten mensen nog niets over hygiëne. En dat was niet alleen bij arme mensen zo. Denk eens aan het beroemde paleis Schönbrunn in Wenen waar ooit een keizer woonde die over een groot deel van Europa heerste. Dat mooie grote paleis was ooit een onhygiënische smeerboel van binnen. De meeste mensen wisten toen nog niet dat bacteriën ziektes veroorzaken en dat zij van de ene naar de andere persoon overgedragen kunnen worden.

Nu weten we dat wel. Maar in deze tijd schieten we hierin door. Veel mensen douchen elke dag en soms zelfs vaker. Wat we ons dan niet realiseren is dat de meeste bacteriën in en op ons lijf goed zijn en zelfs belangrijk voor onze gezondheid. Dat betekent dat als we te schoon zijn, we minder van deze bacteriën bij ons dragen, en daardoor minder verdediging tegen ziekteverwekkers hebben.

Dat zagen we een paar jaar geleden ook toen darmspoelingen ineens heel populair waren. Het klinkt logisch: je darmen zitten vol bacteriën, we zien dagelijks wat er allemaal uit komt, en daarom klinkt het goed als ze soms even schoongespoeld kunnen worden. Toch is het niet zo, want ook dan haal je veel natuurlijke bescherming weg en heb je juist kans dat je juist problemen gaat krijgen. Te schoon is echt niet goed.

Maar om dit aan mensen uit te leggen is niet eenvoudig. Ons gevoel zegt iets anders. Als we bijvoorbeeld over zouden gaan naar drie keer per week douchen dan zou dat veel gezonder zijn. Maar dan zouden veel van ons zich op de overige vier dagen heel vies voelen. Dus dat verander je niet zomaar.

En dus willen we reinigen, reinigen, reinigen...

En op dat gevoel spelen producenten van reinigingsmiddelen in. Dus, naast de antibacteriële zepen en darmspoelingen, zijn er nu ook de vaginale douches.

Voorheen dacht niemand aan de binnenkant van de vagina. Maar nu producenten van deze producten ineens zeggen dat de vagina ook uit balans kan raken en dat het met deze douches gereinigd kan worden. Dan krijgen vrouwen ineens het idee dat ze ook vies kunnen zijn aan de binnenkant van hun vagina en dan gaan ze deze producten gebruiken.

En aangezien niet alleen deze verkopers hier reclame voor maken, maar vloggers ook, verspreidt deze informatie zich nog sneller.

De snelheid van de verspreiding van ‘kennis’

Op dit moment kunnen we ontzettend snel met elkaar communiceren en dus ook snel veel te weten komen. Als ik me niet lekker voel dan kan ik even snel op Internet kijken en zien wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan zou kunnen doen. Heel handig. Maar dit heeft ook nadelen. Wat als ik verkeerde informatie lees? Dan zou ik iets kunnen doen wat helemaal niet zo verstandig is

Dat zien we dus ook in vlogs over vaginale douches gebeuren. Er zit geen kwade wil achter, juist niet. Deze vloggers doen wat zij denken dat goed is. Juist daarom heeft het dus ook geen zin om de vloggers hiervan de schuld te geven. Willen we hier echt iets aan doen? Dan zullen we aan de volgende dingen moeten denken:

  1. Mensen kritisch leren zijn over ‘feiten’ op Internet

    Dit geldt niet alleen voor informatie uit vlogs, maar voor nepnieuws in het algemeen. Je kunt tegenwoordig van alles roepen en als het spectaculair genoeg klinkt, dan zijn er heel wat mensen die het geloven. We moeten dus leren dat niet alles wat we op Internet lezen waar is. Willen we iets met meer zekerheid weten? Dan moeten we naar een website of een persoon die er verstand van heeft.

    De vaginale douches zijn medisch en dus is een arts een heel goede bron. Wil je hier meer over weten? Kijk dan op de site van het Nederlandse Huisartsen Genootschap of stuur ze een mail. Je kunt het ook aan je eigen huisarts vragen.

  2. Leren dat we ook te schoon kunnen zijn

    Net zoals mensen vroeger moesten leren wat hygiëne is zodat ze gezonder konden gaan leven, moeten wij nu gaan leren dat te schoon ook niet goed is. Daar zou op scholen meer aandacht voor moeten zijn. Maar het zou ook goed zijn als bijvoorbeeld verkopers in drogisterijen hier meer voorlichting over zouden geven. Want het is nou eenmaal zo dat we niet alles onthouden wat we als kind horen.

  3. Hogere standaarden voor goedkeuring van de EU

    Het is een vreemd idee dat deze producten tot infectieziekten kunnen leiden en toch de goedkeuring van de EU hebben gekregen. Bij veel meer producten is het zo dat ze eigenlijk niet gezond zijn, maar dat ze toch goedgekeurd worden. De standaarden van de EU zouden dus veel verder omhoog moeten, zodat we erop kunnen vertrouwen dat wat hun goedkeuring krijgt niet slecht voor ons is.

Wat denk jij? Vind jij wel dat vloggers meer onderzoek moeten doen? Of zie jij nog andere manieren om de verspreiding van verkeerde informatie tegen te gaan? Laat het weten, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

Detoxen of een sterk lichaam?

We kunnen ontzettend veel doen om ons lichaam schoon te maken. Veel douchen, antibacteriële zeep gebruiken, onze darmen laten spoelen, onze vagina van binnen wassen, reinigingstenen meedragen, stenen op je laten leggen, klei drinken, etc. Tenminste, dat is wat je zou denken. Helaas, letten op wat je lichaam ingaat en zorgen dat je lichaam gezond en sterk is is veel beter dan dit allemaal.» Watch this vlog

Andere blogs van dit thema: 

Helpt een wet tegen het vasthouden van een telefoon op de fiets?

De meningen zijn verdeeld over of het verbod op het vasthouden van de telefoon op de fiets zin gaat hebben. Wanneer we echt willen dat dit verbod zin gaat hebben, dan moeten wij ons daarvoor...» Read this blog

Kan Twitter hun imago en doelgroep veranderen?

Twitter kwam vandaag met de oproep voor voorstellen om hun invloed op het maatschappelijke debat te meten. Ze willen hun invloed positiever maken. Dat is natuurlijk een mooie oproep, maar ik vraag...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

Waarom denken we toch altijd in het verkeer ‘dat het wel even kan’?

De meeste Nederlanders zijn voorstander van de wet waarin zal staan dat we onze telefoon niet meer op de fiets mogen vasthouden. Dat is mooi, maar deze wet gaat alleen werken wanneer we ons er ook aan willen houden en dat kan nog tegen gaan vallen. Denk mee: hoe gaan we onszelf motiveren om ons aan deze wet te houden?» Watch this vlog

Mag Twitter negatieve tweets weren?

Twitter wil een positievere invloed op de samenleving gaan krijgen. Dat betekent dus ook dat ze mensen moeten gaan weren die veel boze tweets plaatsen. Dat voelen deze mensen zelf ook al aan en nu al ben ik tweets tegengekomen van mensen die dit censuur noemen. Maar dit is geen beperking van de vrijheid van meningsuiting. Sterker nog, hoe meer je op je mening ingaat, hoe acceptabeler je tweet...» Watch this vlog