Slechter scoren door aantekeningen te maken op een laptop? | Belicons

Slechter scoren door aantekeningen te maken op een laptop?

Geplaatst op: 
donderdag 28 september 2017

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Slechter scoren door aantekeningen te maken op een laptop?

Soms sta je verbaasd als je hoort dat iets waar je zo gewend aan bent ineens niet zo positief lijkt te zijn als je dacht. Zo kan ik mijn laptop niet meer uit mijn leven wegdenken en was ik ook tijdens mijn studie blij dat ik op een gegeven moment al mijn aantekeningen gewoon op mijn laptop kwijt kon en niet meer alles in schriften hoefde op te schrijven.

Maar dinsdagavond hoorden we ineens in Nieuwsuur dat een laptop tijdens een hoorcollege helemaal niet zo positief is als het lijkt. Zo zei Paul Kirschner hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit dat de mensen die met de laptop aantekeningen, gemiddeld 1,25 lager scoren op hun proefwerken/tentamens dan studenten die dat met de hand doen.

Dit klinkt heel vreemd, maar dit onderzoek en ook deze laten inderdaad zien dat je er inderdaad aan kunt twijfelen of het wel zo verstandig is om laptops tijdens een hoorcollege te gebruiken. Het lijkt er dus op dat we dit wel echt serieus moeten nemen.

Waarom zou het nadelig zijn om aantekeningen met een laptop te maken?

  • Met de laptop nemen onze hersenen de leerstof moeilijker op.

  • Je bent sneller afgeleidt omdat je ook kunt Facebooken of Netflixen.

  • Ook als je studiegerelateerde informatie opzoekt, scoor je lager.

  • Een laptop heeft ook effect op omstanders, omdat die er ook door worden afgeleidt.

  • Op deze manier kan de docent ook niet echt de sfeer creëren die hij of zij wil creëren doordat hij of zij geen oogcontact kan maken.

  • Sommige dingen kun je gemakkelijker op papier kwijt, daarom zie je juist op Technische Universiteit Twente minder laptops.

  • Ook in bijvoorbeeld Amerika op de Stanford University en Princeton zijn ze hiermee bezig. En het onderzoek waar dit alles mee begonnen is, is Canadees.
     

Peiling: Docenten moeten laptops en telefoons kunnen verbieden tijdens hoorcolleges

Peiling: Docenten moeten laptops en telefoons kunnen verbieden tijdens hoorcolleges

Poll: Teachers should be allowed to prohibit laptops and phones during their classes

Poll: Teachers should be allowed to prohibit laptops and phones during their classes

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/students-laptop

Body 2: 

De conclusies van de genoemde onderzoeken lijken me glashelder, dus die kunnen we denk ik gewoon aannemen. Maar de vraag is dan nog wel wat we met die conclusies gaan doen. Moeten laptops verboden worden tijdens colleges? Of moeten we er beter mee leren omgaan?

Docenten zijn flink verdeeld

Wat me opvalt in de reportage bij Nieuwsuur is dat docenten ook flink verdeeld zijn over de vraag wat we hier precies mee moeten doen.

Hoogleraar Nederlandse Letterkunde Yra van Dijk van de Universiteit Leiden besloot nadat ze dit onderzoek gelezen gehad om de laptop bij haar in de collegezaal te verbieden. De reden hiervoor is dat zij vindt dat ze de verantwoordelijkheid tegenover haar studenten heeft om hen te leren om te studeren. En het begin van ieder leerproces is volgens haar concentratie. De Universiteit Leiden wil hier met docenten en studenten over debatteren en ze hebben hier dus nog geen beleid over.

Maar Jeroen Janssen, docent onderwijskunde op de Universiteit Utrecht, denkt hier heel anders over. Hij ziet allemaal volwassenen in zijn collegezaal en vindt dat ze zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om ervoor te zorgen dat ze goed studeren.

Waarom gaat dit alleen over studenten aan Universiteiten?

De eerste vraag die bij mij opkomt als ik dit alles zie is waarom het in deze discussie steeds gaat over volwassenen, studenten en Universiteiten. Leerlingen op de middelbare school en op het MBO en HBO moeten toch ook goed kunnen leren? En denk aan al die volwassenen die naast hun werk cursussen volgen.

Ik kan me voorstellen ook leerlingen in al die andere leeromgevingen steeds meer laptops en tablets gaan meenemen en dan is het voor hen ook goed om te weten waarom het verstandig kan zijn om je aantekeningen in een schrift op te schrijven. Dus deze discussie moet veel breder getrokken worden dan alleen de Universiteiten.

Kinderen leren dat media op school belangrijk is, volwassenen moeten dit afleren

En met ‘veel breder’ bedoel ik ook kinderen. Op dit moment leren leerlingen in het basisonderwijs al hoe belangrijk media in het onderwijs is doordat ze steeds meer opdrachten op tablet moeten doen en andere media ook steeds meer in hun lessen zijn geïntegreerd. Zo leren leerlingen dat media gewoon horen bij het leren.

Maar wanneer ze dan ouder worden dan zouden ze ineens moeten leren dat media niet altijd handig is. Je kunt je afvragen of ze de docenten tegen die tijd überhaupt wel zouden geloven. Daarom is het belangrijk om kinderen al vroeg te leren dat media handig zijn op bepaalde momenten maar op andere weer niet. Pas dan kunnen ze later zelf een bewuste keuze te maken.

Daarom vind ik dat Janssen zich het wat te gemakkelijk maakt door te zeggen dat zijn studenten volwassenen zijn en hun eigen keuzes moeten maken. Op dit punt weten de meesten gewoon niet beter en dus doen ze gewoon wat ze het gemakkelijkste vinden.

Maak dit onderdeel van het onderwijs

Dus ik zou zeggen, dit moet onderdeel van het hele onderwijssysteem worden. Om te beginnen kan dit een onderdeel worden van lessen in mediawijsheid op het basis- en voortgezet onderwijs. Op de basisschool kunnen ze dan spelenderwijs leren dat je iets gemakkelijker onthoud wanneer je het op papier opschrijft of uittekent dan wanneer je het op je laptop of tablet opschrijft. En op de middelbare school kunnen leerlingen dit nog wat concreter te horen krijgen.

Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat leerlingen niet tijdens mediawijsheid leren dat je aantekeningen op de laptop minder goed onthoud, maar het vervolgens tijdens andere lessen wel normaal is om deze media te gebruiken. Dus wat dat betreft is het belangrijk dat ook basis- en middelbare scholen goed nadenken over het gebruik van media tijdens hun lessen in het algemeen. Dan gaan de leerlingen veel beter begrijpen waar het over gaat en dan kunnen ze echt hun eigen keuzes maken als ze gaan studeren of als ze cursussen gaan volgen als ze volwassen zijn.

Wat denk jij? Moet het gebruik van laptops en tablets verboden worden in het onderwijs, tenzij strikt noodzakelijk? Of moeten leerlingen hier hun eigen keuzes in kunnen maken. Laat weten wat je denkt, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Andere blogs van dit thema: 

Hoe moeten we omgaan met het dilemma van economie versus gezondheid?

Er is een discussie of we nu echt alles moeten doen om onze gezondheid tegen Corona te beschermen, of dat we er juist voor moeten waken om de economie niet teveel te schaden. Ik denk dat deze...» Read this blog

Stappentellers: dè manier om meer te bewegen?

Om ons te stimuleren om meer te bewegen zijn stappentellers bedacht. 10.000 stappen per dag en je beweegt genoeg, is het idee. Ik heb zo’n ding eens uitgeprobeerd en merk dat het ook een heel...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

Technische oplossingen helpen niet om meer te bewegen

Veel mensen die meer willen bewegen maken vaak enthousiast gebruik van allerlei apparaten. Maar ik geloof daar niet zo in. Apparaten kunnen ons wel ondersteunen, maar niet motiveren.» Watch this vlog

Laten we er alles aan doen om mensen hun angst voor het ouder worden weg te nemen

Coöperatie Laatste Wil wilde een zelfdodingspoeder verspreiden waarmee mensen zelf uit het leven kunnen stappen wanneer zij dat willen. Dat mag niet, want het is hulp bij zelfdoding. Dat deze coöperatie dit geprobeerd heeft is niet waar ik me het meest druk om maak. Ik maak me vooral druk om hoe populair dit middel was en dus hoeveel angst er blijkbaar in de samenleving is dat zij niet de...» Watch this vlog