Waarom blijven we de telefoon in het verkeer gebruiken? | Belicons

Waarom blijven we de telefoon in het verkeer gebruiken?

Geplaatst op: 
dinsdag 6 december 2016

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Waarom blijven we de telefoon in het verkeer gebruiken?

Op 9 februari 2016 was er een botsing tussen twee treinen bij het Duitse Bad Aibling. Gistermorgen werd bekend dat de verkeersleider die op dat moment dienst had, veroordeeld is voor doodslag en 3,5 jaar celstraf krijgt. Waarom? Omdat hij op zijn telefoon aan het gamen was. Bij dit ongeluk overleden 12 mensen en raakten bijna 90 mensen gewond.

Hoewel dit verschrikkelijk is, staat dit niet op zichzelf. Steeds meer mensen zijn onlosmakelijk verbonden met hun mobiel, ook in het verkeer. En dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties en leidt helaas soms ook tot situaties met dodelijke afloop. Dat roept de vraag op waarom we dit doen, ondanks dat ze weten dat dit gevaarlijk is.

Waarom gebruiken we onze telefoon in het verkeer om te bellen of berichten te lezen en versturen?

  • We denken: ‘Dat overkomt mij niet!’
  • We denken dat we alles onder de controle hebben en verstandig kunnen kiezen wanneer we op hun telefoon kunnen kijken.
  • Nieuwsgierigheid naar de berichten die we krijgen.
     

Peiling: Celstraf is tegerecht na een dodelijk ongeluk met een telefoon in het verkeer

Peiling: Celstraf is tegerecht na een dodelijk ongeluk met een telefoon in het verkeer

Poll: Imprisonment is justified after a fatal accident caused by a phone in traffic

Poll: Imprisonment is justified after a fatal accident caused by a phone in traffic

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/phone-traffic

Body 2: 

De mobiel is steeds vaker bij ongelukken betrokken, ook met dodelijke afloop. Dus er is ook een grote kans dat het niet goed voor ons afloopt.

Een aantal voorbeelden:

Tracy, Aimee, Josh en Ethan

Op 10 augustus 2016 is vrachtwagenchauffeur Tomasz Kroker druk bezig op zijn mobiel terwijl hij in zijn vrachtwagen rijdt. Hij ziet daardoor te laat dat hij een file nadert en rijdt hier hard op in. Hierbij doodt hij Tracy Houghton en drie van haar kinderen. Eind oktober wordt hij veroordeeld tot 10 jaar cel.

Bekijk hier de beelden Opvallend is dat de chauffeur ondanks dat hij enorm afgeleid is, hij wel regelmatig naar voren kijkt. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer er geen ongeluk had plaatsgevonden en je had hem hierop aangesproken, hij net als vele andere mensen zou zeggen: ‘Ik heb het wel onder controle’ ‘Dat overkomt mij heus niet.’ Maar toch ging het mis en dat kan iedereen overkomen die in het verkeer op zijn of haar mobiel kijkt.

Hierdoor is niet alleen het leven van de familie en vrienden van Tracy en haar kinderen kapot. Maar ook dat van de vrachtwagenchauffeur en zijn gezin. Eerder dit jaar is Kroker vader geworden. Die baby is straks 10 jaar als zijn of haar vader weer vrij komt.

Tommy-Boy

Op 22 augustus 2015 rijdt de 13-jarige Tommy-Boy hard naar de atletiektraining. Hij probeert tijdens het rijden op zijn mobiel nog even de muziek samen te stellen voor de verjaardag van zijn zus waar hij dj zal zijn. Maar zonder dat hij het merkt, rijdt hij op een kruispunt af. Op dat kruispunt wordt hij door een auto geraakt en hij overlijdt.

Tommy-Boy was een hele normale jongen en net als vele andere jongens ook door zijn vader gewaarschuwd voor mobiel gebruik op de fiets. Maar ook hij moet gedacht hebben dat het wel goed zou komen. Maar dat kwam het helaas niet.

Deze voorbeelden staan helaas niet op zich

Er zijn meer van dit soort voorbeelden te geven, gelukkig niet altijd met dodelijke afloop. En tel daar alle bijna ongelukken bij op die maar weinig mensen opmerken.

Soms als ik aan het hardlopen ben dan zie ik een fietser al slingerend op me afkomen. Ik weet dan niet of we elkaar veilig kunnen passeren. Hoewel de fietser zelf waarschijnlijk wel het idee heeft dat hij of zij alles onder controle heeft. Maar als ik dan roep: “Pas op!” dan schrikken ze meestal enorm. Hadden ze werkelijk alles onder controle gehad, dan hadden ze ook niet zo geschrokken.

De politie ziet dat de mobiel steeds vaker een belangrijke rol bij ongelukken speelt. mobiel gebruik in het verkeer is dus zeker niet ongevaarlijk en een (ernstig) ongeluk kan iedereen overkomen.

Eigenlijk weten de meesten van ons dit wel

De meesten van ons hebben ook wel berichten gezien over ongelukken waarbij de mobiel een belangrijke rol speelde. En we zien het allemaal waarschijnlijk wel wanneer een fietser zo gericht is op zijn of haar mobiel dat hij of zij over de weg slingert en langzamer rijdt. Het vreemde is dus dat we dit alles ergens wel weten, maar dat de mobiel zo aan ons trekt en dat het gevoel dat het ons toch niet overkomt, zo sterk is dat we toch even kijken.

De mobiel trekt zelfs zo sterk aan ons dat consumentenprogramma Kassa zijn kijkers nu heeft uitgedaagd om een maand lang geen Internet op hun smartphone te bekijken. Dat is voor velen een enorme uitdaging geworden, hoewel ze in die maand in principe niets hoeven te missen, want ze kunnen alles nog volgen op andere apparaten. En toch is het moeilijk!

Dus aan de ene kant weten we dat we ons gedrag moeten veranderen, geen mobiel in het verkeer. Maar aan de andere kant blijft die mobiel maar aan ons trekken. Hoe gaan we dit oplossen? Gelukkig neemt minister Schultz-Van Haegen van Infrastructuur en Milieu dit probleem serieus en probeert er iets aan te doen. Aan welke maatregelen denkt ze en hoeveel zin gaan ze hebben?

Wat gaat minister Schultz-Van Haegen aan dit probleem doen?

  1. Verbod

    De minister denkt er bijvoorbeeld over om een verbod in te stellen voor het gebruik van telefoons op de fiets. Ze is er wel van overtuigd dat dit alleen er niet voor gaat zorgen dat mensen niet meer op hun mobiel kijken op de fiets. Dat zien we al aan het voorbeeld van Tomasz Kroker, hij was een bericht aan het sturen terwijl hij in een vrachtwagen reed en daar is het al verboden. Sterker nog, hij had een uur eerder zelfs en verklaring ondertekent dat hij zijn mobiel niet zou gebruiken tijdens het rijden.

    Maar tegelijkertijd is verbieden wel een signaal. Nu kunnen mensen zeggen “Het is niet verboden, dus het mag.” Dat gaat dan niet meer op. Daarbij geeft het de politie ook de mogelijkheid om zo nu en dan een actie te houden en mensen hiervoor te beboeten. Als ze bang zijn dat ze ervoor ‘gestraft’ worden, dan is de kans dat mensen toch twee keer gaan nadenken voordat ze op hun mobiel kijken tijdens het fietsen.

    Of dit verbod er gaat komen zou rond deze tijd bekend moeten worden.

  2. Een voorlichtingscampagne

    De mensen die de campagne bedenken zien ook dat beloning een belangrijke rol speelt bij mobiel gebruik in het verkeer. De vader van Tommy-Boy, Michael Kulkens, is nu actief in het waarschuwen van jongeren tegen mobiel gebruik op de fiets. Hij heeft ook contact met de minister.

    Twee voorbeelden van goede initiatieven:

    Punten verzamelen

    Op de website van Michael Kulkens kunnen jongeren de fietsmodus app downloaden. Als ze vervolgens hun mobiel uitzetten wanneer ze gaan fietsen, dan sparen ze punten en kunnen daarmee allerlei leuke dingen winnen, zoals bioscoopkaartjes en een fiets. Op die manier wordt de beloning groot en dat maakt de kans groot dat ze de verleiding van het kijken kunnen weerstaan.

    Minister Schultz-Van Haegen denkt aan een gelijksoortig iets voor volwassenen. Zo zou een volwassene beloond kunnen worden door de verzekering als hij of zij de mobiel tijdens het autorijden uitzet. Bijvoorbeeld met een korting.

    Ouder-kind contracten

    Bij dit initiatief probeert Kulkens ouders en kinderen samen aan te spreken. De ouder zet dan de mobiel uit tijdens het autorijden en het kind tijdens het fietsen. Wie toch stiekem kijkt moet iets doen, bijvoorbeeld een maand lang de wc schoonmaken. Ook hierbij kun je winnen en dat is een belangrijke beloning.

  3. De techniek aanpassen

    Minister Schultz-Van Haegen denkt er ook over om het probleem op dezelfde manier aan te pakken als het ontstaan is. Het probleem is ontstaan doordat we de mogelijkheid hebben gekregen om de hele dag door berichten te sturen en te ontvangen, allerlei filmpjes te bekijken, etc. Het roept een nieuwsgierigheid in ons op die we niet hadden toen we deze mogelijkheid nog niet hadden.

    De minister wil de techniek laten beïnvloeden, zodat mensen gewoon niet kunnen kijken tijdens het rijden. Denk bijvoorbeeld aan dat de touchscreen automatisch uitgeschakeld is als die in ‘fiets-’ of ‘automodus’ staat. Of dat de telefoon automatisch helemaal uitschakelt als iemand harder rijdt dan bijv. 15 km/h.

    Ik ben benieuwd dat wanneer we tijdens het rijden niet eens meer de mogelijkheid zouden hebben om te kijken, de nieuwsgierigheid naar wat er te zien is ook langzaam zal gaan verdwijnen.
     

Dus hoewel het idioot klinkt dat een verkeersleider tijdens zijn werk op zijn telefoon aan het gamen is, gebruiken veel meer mensen hun mobiel in het verkeer. Dit alles laat zien dat het niet eenvoudig zal zijn om dit gedrag van mensen te veranderen. Maar we hebben ook kunnen zien dat er zeker wel mogelijkheden zijn. Hopelijk zal dit beleid na de verkiezingen op een goede manier doorgezet worden door de nieuwe regering.

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

Heb jij alles onder controle als je je telefoon in het verkeer gebruikt?

Iedereen zou er gelukkiger van worden als mensen hun telefoon niet meer zouden gebruiken in het verkeer, omdat er dan minder ongelukken zijn. Maar toch doen we het niet. Aan de ene kant omdat we alles onder controle denken te hebben en aan de andere kant omdat we gewoon enorm nieuwsgierig zijn. In deze vlog een aantal experimenten waarbij je je nog zult verbazen over jezelf.» Bekijk deze vlog

Andere blogs van dit thema: 

Helpt een wet tegen het vasthouden van een telefoon op de fiets?

De meningen zijn verdeeld over of het verbod op het vasthouden van de telefoon op de fiets zin gaat hebben. In deze blog schrijf ik dat wanneer we echt willen dat dit verbod zin gaat hebben, wij...» Lees deze blog

Kan Twitter hun imago en doelgroep veranderen?

Twitter kwam vandaag met de oproep voor voorstellen om hun invloed op het maatschappelijke debat te meten. Die invloed moet positiever worden. Dat is natuurlijk een mooie oproep, maar het is wel...» Lees deze blog

Vlogs van dit thema: 

Waarom denken we toch altijd in het verkeer ‘dat het wel even kan’?

De meeste Nederlanders zijn voorstander van de wet waarin zal staan dat we onze telefoon niet meer op de fiets mogen vasthouden. Dat is mooi, maar deze wet gaat alleen werken wanneer we ons er ook aan willen houden en dat kan nog tegen gaan vallen. Denk mee: hoe gaan we onszelf motiveren om ons aan deze wet te houden?» Bekijk deze vlog

Mag Twitter negatieve tweets weren?

Twitter wil een positievere invloed op de samenleving gaan krijgen. Dat betekent dus ook dat ze mensen moeten gaan weren die veel boze tweets plaatsen. Dat voelen deze mensen zelf ook al aan en nu al ben ik tweets tegengekomen van mensen die dit censuur noemen. Maar dit is geen beperking van de vrijheid van meningsuiting. Sterker nog, hoe meer je op je mening ingaat, hoe acceptabeler je tweet...» Bekijk deze vlog