Waarom geven overheden niet meer om ecologische rampen? | Belicons

Waarom geven overheden niet meer om ecologische rampen?

Geplaatst op: 
dinsdag 22 januari 2019

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Waarom geven overheden niet meer om ecologische rampen?

Een paar weken geleden sloegen zo’n 270 containers van het vrachtschip MSC Zoe overboord. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt om deze containers op te ruimen en er wordt al gezegd dat een deel van deze containers nooit gevonden zal worden. Het is nog niet bekend wat de gevolgen hiervan zullen zijn, omdat nog zal moeten blijken hoeveel gif en andere rotzooi uit de containers zal komen. Maar het kan uitlopen op een flinke ecologische ramp van een gebied dat niet voor niets op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

Uiteraard is minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat nu aan het kijken hoe een volgende ramp voorkomen kan worden. Dan denk je snel dat dit typisch een geval is van dat mensen pas gaan ingrijpen nadat er een ramp gebeurd is. Maar wat me opviel toen de minister hierover bij een uitzending van Jinek vertelde, is dat ze alleen maar wilde gaan kijken of ze partners kan vinden die hier ook tegen willen vechten. Er worden dus niet meteen allerlei maatregelen getroffen zodat er echt iets verandert. Dat roept de vraag op hoe het kan dat deze ramp blijkbaar niet groot genoeg is om echt wat te gaan veranderen.

 

Peiling: De overheid moet ecologische rampen serieuzer nemen

Peiling: De overheid moet ecologische rampen serieuzer nemen

Lees de blog bij deze peiling https://www.belicons.nl/nl/blog/zeecontainers

Poll: Governments should take ecological disasters more serious

Poll: Governments should take ecological disasters more serious

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/cargo-ship

Body 2: 

In de uitzending vertelt Jinek aan de minister dat de overheid al jarenlang wordt opgeroepen om meer veiligheidsmaatregelen rond de waddenzee te nemen, maar dat heeft dit niet kunnen voorkomen. Waarom niet?

De minister geeft een aantal redenen:

  • Volgens de minister moet eerst onderzocht worden waar dit mis gegaan is. Heeft iedereen zich wel aan de regels gehouden?
  • Een moeilijkheid is dat het internationale wateren zijn waar wij de vrije doorgang moeten garanderen.
  • Ze pleit wel voor maatregelen zoals dat alle containers gechipt moeten worden. Ze denkt ook over regels tegen reders die de containers niet goed vastzetten. Maar elke afspraak moet in internationaal verband genomen worden. Dat kan helaas lang duren. Ze doet daarom ook een beroep op de reders om dit alvast vrijwillig te gaan doen.
  • Maar ze geeft ook aan dat het niet zo is dat er in de afgelopen jaren niets gebeurd is. Sinds 2016 is bijvoorbeeld wel afgesproken dat alle containers gewogen moeten worden. Voor die tijd wisten de rederijen dus niet eens hoe het gewicht op een schip verdeeld was en dat maakte de kans op een ongeluk nog groter.
  • Omdat deze afspraken internationaal gemaakt moeten worden en dit niet eenvoudig is, hoopt ze hierin partners te vinden, zoals de Duitsers, die ook met deze ramp te maken hebben, en andere landen die ook te maken hebben met natuurgebieden die moeilijk te beschermen zijn.

Ons water is internationaal

Je zou het bijna niet denken, maar het gebied van de waddenzee is een van de drukste plekken voor de scheepvaart. Het is een plek die wij graag willen beschermen omdat het een bijzonder natuurgebied is. Maar dat kan niet, omdat wij er niet de zeggenschap over hebben. Het gebied is van iedereen die daar langs wil en daarmee dus eigenlijk van niemand.

Misschien is dit wel waar, maar ik vind het toch wel gemakkelijk klinken. Er zijn zoveel dingen die we in internationaal verband doen. Hele oorlogen en vredesmissies kunnen we internationaal afspreken, als mensen ergens gekidnapt worden, dan staat de hele internationale gemeenschap op om ervoor te pleiten dat die personen weer vrijgelaten worden. We kunnen prima internationaal samenwerken. Waarom kan dat dan niet als het gaat om het beschermen van natuurgebieden tegen de scheepvaart? Dat heeft volgens mij met iets heel anders te maken.

Infrastructuur

De waddenzee is een onderdeel van een enorme infrastructuur. Denk aan alle havenmedewerkers, rederijen, leveranciers, winkels en consumenten die te maken hebben met alle schepen die daar varen. Als er hogere eisen gesteld gaan worden aan de veiligheid, dan liggen die containers langer in de haven, mogen de boten misschien minder meenemen, en moet er misschien iets langzamer gevaren worden. Dat gaat geld kosten.

Dit roept de vraag op of de waddenzee vooral een onderdeel van deze infrastructuur is of vooral een natuurgebied. Als het vooral een onderdeel van de infrastructuur is, dan is efficiency het belangrijkste, als het vooral een natuurgebied is, dan is bescherming van het gebied het belangrijkste. Politieke leiders, zoals deze minister, zien duidelijk eerst de infrastructuur en dan pas het natuurgebied.

Internationale afspraken over natuur

En dan kom ik er toch weer op terug dat we op zich prima overal internationaal overal afspraken over kunnen maken, maar wanneer het gaat over natuurbescherming dit veel lastiger is. Denk ook aan de klimaatbescherming. Leiders van landen rond de wereld hebben al ontzettend vaak met elkaar om tafel gezeten om afspraken te maken om ervoor te zorgen dat we onze planeet niet teveel schade toebrengen. Maar als we zien wat er echt al bereikt is op dit gebied, dan is dat niet zoveel en het is nog maar de vraag of alle landen ook echt gaan doen wat ze beloofd hebben.

Dat roept de vraag waarom we zoveel moeite hebben om goede afspraken te maken over de natuur. Dat is niet omdat het geen effect op onszelf heeft. Stof in de lucht ademen we in, gif in de waddenzee komt in de vissen terecht die veel mensen eten. Het is ook niet omdat het allemaal ver in de toekomst ligt. De gevolgen van klimaatverandering zijn er nu al, bijvoorbeeld omdat er meer overstromingen zijn waar mensen aan overlijden, waardoor mensen hun huis kwijtraken en ander leed ondergaan. Hetzelfde met die containers. Mensen hebben misschien nu al vergiftigde vis uit de waddenzee gegeten.

Het enige verschil is dat natuurbescherming vooral wat kost en niet veel geld oplevert. Anders dan die hele infrastructuur van havens, rederijen, leveranciers, winkels en consumenten. Wanneer dat allemaal zo goedkoop en snel mogelijk kan, dan levert dat veel geld op. Wanneer we meer maatregelen nemen om de waddenzee te beschermen dan gaat dat juist meer geld kosten.

Maatregelen voor de natuur verkopen aan kiezers

Zo klinkt het alsof het hierbij gaat om niet meer dan een keuze. Politici moeten gewoon kiezen of ze voor de lage prijzen gaan of dat ze zich gaan inzetten voor de natuur. Dan moeten ze natuurlijk voor de natuur kiezen. Maar zo gemakkelijk is het niet, want politici die kiezen voor de natuur worden hiervoor vaak niet zo goed beloond door de kiezers.

Kijk maar eens naar hoe er gesproken wordt over het Nederlandse klimaatakkoord. Tweede Kamerleden beloven stuk voor stuk dat het ons weinig tot niets gaat kosten. Maar sommige dingen die je moet doen kosten nu eenmaal veel geld. Ze moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat de mensen het wel kunnen betalen, niemand mag eraan onderdoor gaan. Maar het gaat wel wat kosten. Dit is blijkbaar een te moeilijk verhaal voor politici en dus doen ze alsof we er bijna niets van gaan merken.

Als we horen dat we nu kunnen investeren om later meer geld te krijgen, dan willen we wel. Maar wanneer we horen dat we nu moeten investeren in een beter leefklimaat over een aantal jaren, dan ineens staat niemand te trappelen.

Wie begint?

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft dus wel gelijk dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Maar het zou veel eenvoudiger kunnen zijn als we gemakkelijker internationale afspraken over natuurbescherming zouden kunnen maken. Daar zijn moedige politici voor nodig die opstaan en het eerlijke verhaal durven vertellen en consumenten die het verhaal van deze politici durven te accepteren.

Zie jij nog andere oplossingen om ervoor te zorgen dat we de natuur beter kunnen beschermen tegen de scheepvaart? Laat ze dan hieronder weten, of op het forum.

 

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

Laten we eens bekijken hoe klimaat- en natuurbescherming ons ook geld oplevert

Het blijkt niet gemakkelijk voor onze overheden om internationale afspraken te maken over natuur- en klimaatbescherming. Mijn idee: wanneer we laten zien dat natuur- en klimaatbescherming ook geld opleveren, wordt het misschien ook interessanter voor onze overheden om dat serieuzer te nemen.» Watch this vlog

Andere blogs van dit thema: 

Hoe moeten we omgaan met het dilemma van economie versus gezondheid?

Er is een discussie of we nu echt alles moeten doen om onze gezondheid tegen Corona te beschermen, of dat we er juist voor moeten waken om de economie niet teveel te schaden. Ik denk dat deze...» Read this blog

Het strafrechtelijk aanklagen van tabaksproducenten: onbegonnen werk of moedige strijd?

Ik was blij toen ik hoorde dat advocate Bénédicte Ficq een strafzaak tegen de tabaksindustrie begonnen is. Er moet iets gedaan worden tegen die industrie. Maar helaas heeft het Openbaar Ministerie...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

Moet het nemen van een sigaret een vrije keuze blijven?

Roken wordt steeds meer teruggedrongen en sommige mensen ergeren zich daar behoorlijk aan. Zij willen gewoon gezellig met anderen kunnen blijven roken. Zij vinden dat zij die keuze moeten kunnen maken. Ik vraag me dat af omdat 1. een sigaret veel meer is dan tabak met een omhulsel erom en 2. omdat rokers anderen er ook mee kunnen schaden.» Watch this vlog

Laten we zelf in actie komen om ervoor te zorgen dat de plastic soep verdwijnt

We hebben vast allemaal weleens gehoord van de plastic soep, de eilanden van plastic die in de oceanen drijven. Dat lijkt iets heel abstracts te zijn waar we niet zoveel mee kunnen. Maar het is niet abstract, omdat er ontzettend veel dieren aan dood gaan en ook wij er ziek van kunnen worden. We staan er ook niet machteloos tegenover. In deze vlog tips over wat wij zelf kunnen doen.» Watch this vlog